Stop přejídání!

Přejídání jde ruku v ruce s obezitou. Mnoho lidí nemá dostatečnou vůli a pocit hladu a "prázdného břicha" je nutí jíst a jíst do přeplnění již tak velkého žaludku. Se svou nekrocenou chutí a narůstající nadváhou tak jdou naproti cukrovce, infarktu nebo třeba rychlejšímu stárnutí.

Přejídat se člověk může z řady důvodů. Častá příčina je špatná kultura a stravovací zvyky. Jedná se o nestřídmost v jídle.

Co způsobuje přejídání

  • málokdo se přejídá zdravými potravinami, spíše těmi nezdravými a smaženými, v kombinaci se slazenými nápoji či alkoholem.
  • přejídání a nedostatek fyzické aktivity vedou ke vzniku obezity. Samotná obezita je pak velmi závažnou nemocí (hlavně zákeřnou).

Obezita je významný rizikový faktor, který se podílí na vzniku a rozvoji závažných somatických nemocí:

  1. Diabetes - cukrovka
  2. Cholesterol a prorůstání tuků do orgánů
  3. Kardiovaskulární onemocnění
  4. Metabolický syndrom
  5. Pohybové obtíže
  6. a mnoho dalších...

Nebezpeční nočního hladu

Neodbytný hlad útočící i v noci, bývá způsoben omezením jídla během dne. K tomu často dochází v počáteční fázi diety. Problémem je ale fakt, že přejídání se v pozdních hodinách způsobuje rychlé přibývání na váze. Velice často tímto neduhem trpí diabetici a lidé, kteří jsou dlouhodobě vystaveni stresu. Když pak večer napětí povolí, tělo si žádá náhradu za celý hektický den.

Jak vyzrát nad nočním hladem?

  • Jezte během dne

Jezte pravidelně v malých dávkách během dne a uvidíte, že tělo na vaše noční vycházky k lednici rychle zapomene. V žádném případě přes den nehladovte a nenechávejte si hlavní dávku jídla na večer.

  • Pořádně se napijte

Pokud vás v noci vzbudí hlad a vy nedokážete odolat, jezte alespoň zdravě. Dejte si salát či celozrnné suchary. Neprohloupíte ani v případě lehkých müsli tyčinek či cereálií namočených v pomerančové šťávě. Nejlepším řešením je ale pouhé pití vody. Ta krásně zaplní žaludek a vy můžete opět klidně usnout. Navíc vás nebude nic tlačit v břiše! Ne nadarmo se říká, že hlad je převlečená žízeň.

  • Fotka na lednici

Dalším osvědčeným trikem, i když se to nezdá, je pouhá fotografie. Nalepte na dveře lednice fotku, na které obzvláště vynikají vaše kila navíc – ta vám bude připomínat zničující dopady nočního přejídání. Velkou část jedlíků to velice rychle odradí. Jen si v noci rozsviťte, ať na ni dobře vidíte!

  • Nemějte nic v lednici

Tato rada funguje asi zdaleka nejvíce – nakupujte pravidelně, ale malé množství jídla, které sníte již během dne. Čím méně toho v lednici zůstane, tím méně vás to bude o půlnoci lákat. Nemluvě o tom, že pravidelné vycházky spojené s nákupem, vašemu zdraví jistě prospějí.

  • Poraďte se s lékařem

Pokud vaše obtíže s nočním hladem přetrvávají delší dobu, není od věci poradit se s lékařem. Někdy postačí pouhé duševní cvičení, jindy je třeba užívat léky na úpravu psychiky. Většinou ale postačí mít jen pevnou vůli a odhodlání.

Přejídání je nemocí, a to nejen nemocí těla, ale i duše. Když sníme některé ze svých oblíbených jídel, stoupnou nám v mozku hladiny látek, které tam vyvolávají pocity uspokojení a pohody.

prejidani2.jpg

A jak zatočit s nadbytečnými kilogramy?

Nejúčinnější recept, jak tato kila shodit, vypadá jednoduše:

  • jíst méně, racionálněji a víc se pohybovat

Ale zvládnout ho ve všedním životě není vůbec jednoduché. Vyžaduje to znalosti a praktický trénink. Zkuste najít někoho kdo do toho s vámi půjde společně.

  • stejně tak se nestačí přinutit jen k nějakému sportu

Měli bychom si zvolit takový aktivní pohyb, při kterém se odreagujeme a bude v nás vyvolávat stejně silné, ne-li silnější pocity uspokojení jako naše oblíbená jídla. Jinak pro nás bude výlet do ledničky nejen pohodlnější, ale hlavně tisíckrát lákavější než třeba výlet na kole.

Jaké jsou vaše metody proti přejídání a jak se zbavujete nadbytečných kilogramů?

Stop přejídání! patří do témat
  • krabičková dieta barbora 09.02.2011 09:22:22

    Mě se podařilo zhubnout po tzv. krabičkové dietě. Dřív jsem se hodně přejídala a nebyla jsem schopná jíst pravidelně a po malých dávkách. Při krabičkové dietě jím 5x denně zdravá a dobrá jídla a pořád hubnu.Během prvního měsíce jsem zhubla už 6 kilo. Jediná nevýhode je, že je to poměrně drahé,ale pokud vám nic jiného nepomáhá a opravdu chcete zhubnout,tak je tohle,myslím, to nejlepší řešení.

    • Re: krabičková dieta pavlatko 22.03.2013 11:48:31

      Kamarádka ji taky zkoušela, ale měla jo-jo efekt. Taky mám s váhou problémy, pomáhá mi, když mi někdo drží palce a můžu se s problémy rozdělit. Zkuste Komunitu 111, tam řešíme všechny zdravotní a ženské problémy.

  • krabičková dieta Tereza 09.02.2011 09:13:18

    Mě se podařilo krásně zhubnout po tzv. krabičkové dietě. Dříve jsem se hodně přejídala a hlavně jsem neuměla jíst pravidelně a v malých porcích. Při krabičkové dietě jíte 5x denně a jídlo je zdravé a také dobré.Rozhodně to není jen samá zelenina bez chuti. Jenom za první měsíc jsem zhubla 6 kilo.Jediná nevýhoda jsou peníze. Krabičková dieta je poměrně drahá,ale pokud opravdu chcete zhubnout a nic jiného vám nepomáhá,tak je to dobré řešení.

  • recept proti přejídání Eva 25.11.2009 16:23:19

    Nemáte někdo nějaký recept jak vydržet nejíst večer? Jsem schopná dodržovat dobrý jídelníček celý den, ale jakmile odbije osmá, neumím se udržet.

    • Re: recept proti přejídání fallo 26.11.2009 00:01:18

      Já třeba chodím 2× týdně večer cvičit. A ostatní dny dělám něco jiného, abych se nenudila a ani by mě nenapadlo jíst. A funguje to.

      • Re: Re: recept proti přejídání Eva 29.11.2009 21:40:16

        Také chodím cvičit, ale potom vždycky přijdu hladová a nějak se neudržím…ale aspon se mi povedlo překonat se a sníst jen malý kousek něčeho a nevybagrovat celou ledničku…

        • Re: Re: Re: recept proti přejídání l 28.09.2010 19:07:58

          Aha, pak to ale neni přejidáni Je přirozene když ma človek hlad že se nají....nemyslím tím přejidaní ale aby se zbavil pocitu hladu. Ten kdo nejí vubec nebo jen zeleninu funguje proti přirode. Zpamatujte se!! Když maš hlad tak se nejez! Neni na tom nic špatneho. Samozdřejme si nevezmu paštiku nebo buček ale neco normalniho pro zdraví prospěšnýho. Žadne tatranky a čokolady...misto toho radši kilo jablek...

  • dieta ne Bára 10.01.2010 17:33:05

    přes celý den si říkám, jak mi to jde krásně si udržovat můj plán a jídelníček, ale problémy mám taky večer, vím, že mě nenapadne si dát samotnou papriku, nemám na ni chuť, večer se i chce mlsat tak si udělám opravdu dobrý zeleninový salát nebo třeba chleba s tvarohem a radím vám, nezkoušejte žádné dělené stravy a podobně, hrozně si tím rozhodíte metabolismus a po té dietě je na tom tělo hůř, něž když jste začli

  • Dieta Nikolka 21.12.2009 20:33:18

    Já cvičím každý den,ale jen 30 minut.Spíš posiluju břicho,stehna,ruce :-) a pak jednou nebo dvakrát denně si vyběhnu 9 pater.Tim končim,jim hodně zeleninu,denně.A občas i nějaké to ovoce.Jinak moje denní jídlo je,bud rýže se zeleninou a tvarohem,a nebo knekebroty s tvarohem a zeleninou.Zelenej čaj a spousta vody.Obcas si ale také udělám v páře brambory zeleninu a kuřecí maso,-)A opravdu vyjmečně si udělám bio špagety a nebo bezvaječné těstoviny:-)tod vse:-))a samozřejmně přes vánoce žadné cukrový ani salát ani smažený řízek..a jinak žadné sladkosti nikdy už..bohuzel ale proste nikdy..alkohol jen málo kdy si dam bile vino. mam dole asi 18kg.Takže ted mam 59kg..ale uz ta vaha nechce a nechce jit dolu..porad se drzim na stejné vaze asi 3 roky.Držim palecky vsem co drzi diety pa

  • Vláknina Ester 03.12.2009 20:52:15

    Mně pomáhá proti přejídání Bioaktivní Vláknina. Bere se před každým jídlem a hodně se zapije, nejlépe vodou. Nabobtná v žaludku a tím pádem toho člověk sní méně. Také zlepšuje trávení a zabraňuje zácpě, která je při dietě častá.

  • Nejíst večer Jana 29.11.2009 08:12:40

    Mi pomáhalo večer, tedy zpočátku, jíst pouze lehkou zeleninku – chroupala jsem mrkev, čínské zelí, kedlubny,… Postupně jsem měla večer menší a menší chuť něco jíst – bylo to změnou celého jídelníčku, či spíše životního stylu. Nyvíc jsem měla skvělou poradkyni, které jsem jídelníčky posílala, takže mě taky vždy pořádně „zprdla“. Nakonec jsem chtěla udělat radost i jí… Od ledna do června jsem shodila 10 kg, bohužel jsem pak zase najela na blbý jídelníček a už to zase leze nahoru, ale držím si nahoře 2, v nejhorším 3 kg. Pak už se hlídám a cvičím, i kddyž to je nyní největší problém, když bacily útočí!!!!

    • Re: Nejíst večer Jana 29.11.2009 08:15:22

      Mám tři děti, takže opravdu klid mám až večer, když jsou spát, proto jsem toho nejvíce zbodla večer – kónečně v klidu… Evi to chce čas, pomalu trénovat, nejdříve tu zeleninu, pak se snažit co nejméně, až nebude nic… Mám těď zdravotní obtíže, proto necvičím a trochu jsem přibrala, ale až pominou, tak doufám, že do vános bude zase něco dole. A nedržela sjem žádnou DIETU, jen jsem změnila jídelníček

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Nadváha a obezita patří do témat

Adresář

Diskutujte na téma Nadváha a obezita

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku